SOSW Szkoła przysposabiająca do pracy Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Jak sobie radzić z niepokojem i stresem

Od kilku dni wielu ludzi doświadcza licznych obaw. Generalnie odczuwanie obawy w obecnej sytuacji (rozumiem, że w pierwszej chwili brzmi co najmniej dziwnie to co piszę😊)pełni funkcję pozytywną bo to właśnie dzięki obawom o własne zdrowie stosujemy się do zaleceń jakie zwiększają nasze bezpieczeństwo. Używamy jednorazowych rękawiczek, często myjemy ręce, unikamy dotykania twarzy, nie wychodzimy z domu, ograniczamy kontakty – jednym słowem stosujemy procedury. I tutaj obawa jest pomocna dla nas i jest skutecznym elementem w walce z wirusem. Drodzy Rodzice pamiętajcie, że Wasze słowa a właściwie Wasze zachowanie najsilniej wpływa na zachowanie i samopoczucie Waszych dzieci. I tutaj istotne jest jak walczyć z własnymi myślami naładowanymi niepokojem żeby mieć siłę i spokój a co za tym idzie możliwość przekazania tego dziecku. Proszę Państwa, ważne jest, by pamiętać, że przewlekły stan wzbudzenia, przewlekły niepokój obniża naszą odporność – jest to zależność na którą nie mamy wpływu. Mamy natomiast wpływ na świadome obniżenie poczucia niepokoju. Poniżej kilka podpowiedzi, jakie daje nam, psychologia poparta badaniami, mówiące co możemy zrobić aby obniżyć sobie poziom obaw przed COVID-19 i niepokoju związanego z nagłą zmianą sposobu życia.

1. Postępować zgodnie z procedurami – badania prowadzone z udziałem osób pracujących w szczególnie trudnych warunkach narażenia życia pokazały, że znacząco zmniejszał się poziom przeżywanego stresu spowodowanego zagrożeniem życia, gdy znane i stosowane były PROCEDURY. Drodzy Rodzice – stosowanie się do procedur daje nam poczucie, że robimy wszystko, co możliwe, rozsądne i co oddala od nas zagrożenie. Za każdym razem więc myjąc dłonie i odmawiając sobie wyjścia z domu miejmy głęboką świadomość silnego i skutecznego przeciwdziałania zachowaniom ryzykownym związanym z zakażeniem COVID-19

2. Korzystać z pewnych źródeł informacji i nie robić tego bezustannie – strać się żyć tak, żeby ten stresujący temat nie zalewał nas – wyłączyć wiadomości nadające nieprzerwanie informacje o wirusie, nie przeszukiwać sieci w poszukiwaniu nowych danych o liczbie zakażonych i nowych utrudnieniach w codziennym życiu. Słuchając głównie o wirusie to my nadajemy mu dominujące miejsce w naszym życiu, stwarzamy sobie rzeczywistość w której normalne zachowania i czynności stają się mniej ważne – a przecież to właśnie tej normalności potrzebujemy, więc jej nie spychajmy na drugi plan.

3. Silnie i w miarę możliwości i przestrzegając procedur angażować się w działanie, zwłaszcza działania pomocowe. Świadomość, że nie jesteśmy bezczynni, że angażujemy się, że jesteśmy potrzebni zmniejsza potęgę pandemii. Drodzy Rodzice, lata 80/81 (starsi pamiętają z doświadczenia😊) to trudne lata w historii Polski, ale właśnie w tych czasach odnotowano spadek liczby samobójstw – dlatego, że czuliśmy się wspólnotą, współdziałaliśmy i mieliśmy jako Polacy silne poczucie przynależności do wielkiej grupy. Takie ogromne poczucie więzi znacząco ułatwia przetrwanie trudnych momentów. Pomagając myślmy także o wykorzystaniu najnowszych technologii informacyjnych, komunikatorów, które pomogą nam w budowaniu i podtrzymywaniu więzi na odległość.

Na zakończenie- kilka technik, jakie można stosować w zmaganiu się ze stresem swoim i domowników:
• powiedzenie sobie „STOP”- i zamiana pędzących, stresujących myśli na racjonalne- spojrzenie na zagrożenie z punktu prawdopodobieństwa jego wystąpienia a nie możliwości: czy jeśli w sklepie robiąc zakupy stosuję się do procedur związanych z higieną mam możliwość zakażenia się? – tak. Czy jest to bardzo prawdopodobne? – nie
• danie sobie czasu – np. 30 minut dziennie na martwienie się – poza tym czasem odsuwanie myśli naładowanych obawami i zastępowanie ich innymi, konkurencyjnymi ale pozytywnymi i konstruktywnymi np. o tym z kim porozmawiam na Messengerze, do kogo zadzwonię, co miłego obejrzę…
• plan dnia – ułóżmy sobie dzień, nadajmy mu rytm i działajmy zgodnie z nim – niech znajdzie się w nim czas na lekcje dla dziecka, na wspólne zajęcia, na odpoczynek i dla Was i dla dziecka
• stosowanie technik relaksacyjnych – możliwe do znalezienia na YouTube, przykładowa strona, gdzie możecie Państwo znaleźć trzy rodzaje relaksu – np.: https://www.youtube.com/watch?v=_4P3j9FofAQ

Pozdrawiamy serdecznie, życząc zdrowia i spokoju
Zespół psychologów i pedagogów SOSW

Harmonogram pracy zdalnej psychologów i pedagogów
SOSW dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej w Dąbrowie Górniczej

Pedagog szkolny Beata Walnik – email: beatawalnik@poczta.onet.pl
poniedziałek 8.30 – 13.00
wtorek 8.30 – 13.00
środa 11.00 – 15.00
czwartek 8.30 – 13.00
piątek 8.30 – 13.00
Psycholog szkolny Beata Kozioł – email: koziol.b.m@gmail.com
poniedziałek 11.00 – 15.00
wtorek 8.30 – 13.00
środa 8.30 – 13.00
czwartek 8.30 – 13.00

RADZIMY SOBIE Z SYTUACJAMI TRUDNYMI
INSTYTUCJE POMOCOWE DLA DZIECKA I RODZINY
TELEFONY ZAUFANIA DLA UCZNIÓW I RODZICÓW
MIESIĄC ŚWIADOMOŚCI AUTYZMU
ZASADY BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z INTERNETU
kontrast
powiększenie

   

Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy
dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej

w Dąbrowie Górniczej
ul. Swobodna 59
tel. 32 261 80 03